Recent kwam de gemeente Utrecht in het nieuws omdat zij de laadpalen uit wil zetten tussen 16.00 en 21.00 uur. Waar netbeheerder Stedin eerder voorstelde de stroom voor laadpalen te beperken gaat Utrecht dus nog een stapje verder. Het elektriciteitsnet zit immers vol dus moet er afgeschaald worden met het gebruik van elektriciteit.
Dit geldt overigens niet alleen voor elektrische auto’s. Ook nieuwbouwprojecten worden deels stopgezet. De warmtepompen in nieuwbouwhuizen verbruiken immers ook veel elektriciteit. Nog opmerkelijker is dat de PvdA en de SGP in Utrecht hebben voorgesteld om de milieuzone, waar oude dieselauto’s worden geweerd, ook te laten gelden voor elektrische auto’s. Auto’s die de lucht niet vervuilen mogen dus de milieuzone straks niet meer in! Het kan verkeren.
Als KNAC hebben we hiervoor gewaarschuwd, maar iedereen die ook maar een kritische vraag durfde te stellen over de haalbaarheid en draagbaarheid van alle milieumaatregelen werd als ‘fossiel’ verketterd. Problemen zouden allemaal worden opgelost.
De transitie naar elektrisch rijden heeft echter nog andere nadelen die ook niet zomaar zijn opgelost. Eerder wezen wij al op de kosten die niet voor iedereen op te brengen zijn. Een elektrische auto is voor de meeste mensen nog steeds veel te duur. Maar ook het opwekken van duurzame elektriciteit voor al deze auto’s – al over tien jaar mogen alleen nieuwe auto’s met een elektromotor worden verkocht – is zeer problematisch. Groene stroom is immers vooral beschikbaar in de zomer als de zonnepanelen maximaal produceren, maar de behoefte aan energie is het hoogst in de winter en elektriciteit is slecht op te slaan (ook in batterijen) en kent veel verlies bij transport. Dit betekent in de praktijk dat er een dubbele infrastructuur nodig is: een groene voor wind- en zonne-energie en een klassieke voor energie opgewekt uit fossiele brandstoffen. Daarmee hebben we in de praktijk het slechtste van twee werelden.
Bij de KNAC krijgen we geregeld de vraag wat voor auto’s mensen nu moeten gaan kopen. Met het voorbeeld van Utrecht in gedachten zouden wij nu adviseren een (hybride) benzineauto te kopen. Wat er speelt in Utrecht zal zonder meer ook gaan spelen in andere grote(re) steden. En dan rijst de vraag hoe draagbaar het huidige duurzaamheidsbeleid is. Zowel qua kosten als qua energielevering.