Utrecht bouwt met ‘Merwede’ de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Op tien minuten fietsen van het Centraal Station verrijzen 6.000 woningen. Er komen 21.500 parkeerplekken voor fietsen. En nul voor auto’s. Volgens KNAC-directeur Peter Staal gaat het belemmeren van automobiliteit zorgen voor problemen in de familiesfeer.
De parkeernorm – het aantal parkeerplekken per woning – is de afgelopen jaren al flink gedaald in de meeste nieuwbouwprojecten. Vooral steden proberen de auto de stadsgrenzen uit de dirigeren. In een leefbare stad moet er vooral gewandeld en gefietst worden. Dat is schoon en gezond. De privéauto komt op de laatste plaats in de prioritering van mobiliteit.
Vergrijzing
In de Utrechtse nieuwbouwwijk ‘Merwede’, straks de woonplek voor 12.000 Utrechters, zijn helemaal geen parkeerplekken voor auto’s ingetekend. De fiets, openbaar vervoer en deelvervoer moeten de voornaamste vormen van vervoer worden. Op papier klinkt dat mooi, maar in de praktijk gaat het bannen van de auto uit de wijk wringen, denkt de KNAC uit monde van directeur Peter Staal. In het NPO Radio 1-programma ‘Spraakmakers’, benadrukt Staal dat Nederlands vergrijst. Ouderen hebben vaker behoefte aan zorg en het ontbreken van automobiliteit staat die zorg in de weg, klinkt het. Ook familiebezoek wordt lastiger, vreest Staal.
Precies weten wat Peter Staal nog meer zegt, luister dan het audiofragment van de radio-uitzending terug. Peter Staal is aan het woord vanaf minuut 12:44 tot 17:12.