De levensduur van een auto blijft toenemen. Gemiddeld worden ze 19,2 jaar, 2,4 maanden ouder dan een jaar eerder en zelfs een jaar ouder dan in 2015. Dat blijt uit cijfers van VWE Automotive, een zakelijke dienstverlener in de autobranche.
De gemiddelde leeftijd wordt bepaald door het moment waarop auto’s naar de sloop gaan. In 2019 gingen er 221.876 personenauto’s naar de sloop voor demontage, 13.000 auto’s minder dan in 2018. Van 2015 tot 2018 nam het aantal gesloopte auto’s jaarlijks juist toe, maar nu daalt het door export van oude auto’s naar Libië en andere landen in Afrika. Die export nam vorig jaar met 35 procent toe.
Meer jonge sloopauto’s
Opvallend is wel dat er steeds mer jonge auto’s naar de sloop gaan. Het aantal auto’s jonger dan 10 jaar dat naar de sloop ging, nam in 2019 met 16 procent toe. Volgens VWE komt dit omdat auto’s steeds complexer worden en reparatiekosten daardoor toenemen. Zodoende worden ze eerder total loss verklaard.
Er zijn een paar zaken die opvallen bij het bekijken van de sloopstatitstieken. Zo is de Volkswagen Polo de meeste gedemonteerde auto die jonger is dan 10 jaar. Maar relatief gezien wordt de Renault Fluence Z.E. het vaakst gesloopt. Eén op de drie vervaardigde exemplaren van dit type is al gesloopt, namelijk 23 exemplaren. Ook de Chinese Landwind CV9 werd in verhouding vaak al op jonge leeftijd gesloopt. Daarnaast worden sportauto’s vroegtijdig gesloopt omdat ze total loss worden gereden.