Na jaren van lichte stijgingen in het aantal verkeersdoden, is het aantal mensen dat omkomt in het verkeer in 2017 weer iets gedaald. Er vielen 613 verkeersdoden tegen 629 een jaar eerder. Voor het eerst kwamen meer fietsers dan autoinzittenden om, 206 tegen 201.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) constateert dat het doel om in 2020 niet meer dan 500 verkeersdoden te moeten betreuren, vermoedelijk niet wordt gehaald. De dalende trend die zich tot 2013/2014 voordeed, veranderde daarna in een lichte stijging.
Afgemeten naar de bevolkingsomvang, vallen er verhoudingsgewijs veel doden in het verkeer onder jongeren en jongvolwassenen (15-29 jaar) en ouderen (65+). Kinderen (0-14 jaar) komen juist relatief weinig om in het verkeer: in 2017 waren dat er 16.
Het aantal mensen dat om het leven komt bij een ongeval op een snelweg lijkt iets af te nemen, terwijl de er meer mensen op provinciale wegen omkomen. Overigens gaat het daarbij om cijfers van 2016, want de cijfers over 2017 zijn er nog niet.