De auto-industrie kampt met een reeds dramatische uitval van productie door het tekort aan computerchips en daar komt een nieuw probleem bij. Er is namelijk een tekort aan magnesium, dat voor meer dan 80 procent uit China wordt betrokken.
Magnesium is een veel voorkomend materiaal op de aarde, maar toch dreigt er een tekort aan dit populaire metaal, dat licht in gewicht is en makkelijk kan worden gesmolten. Het wordt in de auto-industrie toegevoegd aan aluminiumlegeringen, dus het zal ook voor een tekort aan aluminium gaan zorgen. Autoproductie is vrijwel onmogelijk zonder magnesium.
Het dreigende tekort aan magnesium komt niet door een gebrek aan grondstoffen, maar door maatregelen die het klimaat ten goede moeten komen. In China, waar het overgrote deel van het magnesium vandaan komt, gelden CO2-reductiedoelstellingen die veel magnesiumfabrikanten dwingen om de productie te verlagen of zelfs geheel te stoppen. Aan het eind van het jaar lopen de huidige CO2-reductiedoelstellingen in China af, maar de voorraden dreigen tegen die tijd uitgeput te raken. Intussen zijn de prijzen voor magnesium het afgelopen jaar met 75 procent gestegen en aluminium is 60 procent duurder geworden. Of de situatie beter wordt, moet begin 2022 blijken als de CO2-maatregelen van de Chinese overheid aflopen.