In de Zaterdageditie van de Telegraaf (lees de column hier terug) stond een interessante column van Reinier van Zutphen, de Nationale Ombudsman. Van Zutphen haalt het voorval aan van een in het buitenland wonend echtpaar dat in Nederland door de politie wordt aangehouden. De reden: het Nederlandse kenteken van hun auto was niet meer in ons land geregistreerd. Volgens het verbaasde echtpaar wisten ze niets van het schrappen van hun kenteken door het RDW. De RDW had hen immers nooit adequaat ingelicht over het feit dat het kenteken van hun naam is gehaald. Ze dienden een klacht in bij de RDW – ondersteund door bemiddeling van de Nationale Ombudsman – die gegrond werd geklaard. De Nationale Ombudsman oordeelt in zijn column: “de RDW moet mensen betere informatie geven over acties”.
Beter communiceren
De RDW belooft nu beterschap en geeft toe dat hun communicatie beter kan. De RDW had naar eigen zeggen het echtpaar ingelicht via hun berichtenbox, post en via een bericht in De Staatscourant. Volgens het echtpaar is geen van de berichten aangekomen en lezen ze de Staatscourant niet in het buitenland.
Gedoogperiode voorbij
Eerder dit jaar publiceerden we in KNAC-magazine De Auto – u kunt het complete artikel teruglezen op pagina 10 van editie 2, 2024 (of spread 6 in de bladerbare pdf) – al het artikel ‘RDW: gedoogperiode is voorbij. Geen ingezetene meer? Dan geen Nederlands kenteken op naam’ over het schrappen van het kenteken uit het Nederlandse kentekenregister bij verhuizing naar het buitenland.
Nationaleombudsman.nl
Bel gratis 0800 33 55 555