Plug-in hybride auto’s verbruiken in de praktijk veel meer brandstof en stoten dus ook meer CO2 uit dan in de officiële WLTP-verbruiksmetingen. Dat geldt ook voor de nieuwste modellen. Dit wijzen recente tests in opdracht van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) uit. Natuur & Milieu wil daarom dat het kabinet de genereuze belastingvoordelen voor plug-in hybrides beëindigt.
T&E liet drie van de meest populaire plug-in hybride modellen in de praktijk testen: de BMW X5, de Volvo XC60 en de Mitsubishi Outlander. Op een volledig opgeladen batterij en in optimale omstandigheden stootten de modellen 28-89% meer CO2 uit dan in de WLTP-metingen werd vastgesteld. Op een lege batterij stootten ze drie tot acht keer zoveel uit als de gemeten waarden. Wanneer de auto de batterij oplaadt tijdens het rijden stoten de auto’s drie tot twaalf keer meer uit. De tests zijn uitgevoerd door technisch onderzoeksbureau Emissions Analytics.
Natuur & Milieu is in dit persbericht helaas niet erg zorgvuldig geweest. Om te beginnen vermeldt het persbericht van Natuur & Milieu niet welke uitvoeringen van de BMW X5, Volvo XC60 en Mitsubishi Outlander zijn getest. Daarnaast wordt gesproken over ‘beweringen van de fabrikant’. Een autofabrikant mag echter helemaal niets ‘beweren’ maar moet een meting verrichten volgens de WLTP-methode, waarin nauwkeurig is vastgelegd hoe gemeten moet worden en hoe de berekening van de CO2-uitstoot moet plaatsvinden. Het is wel zo dat bij een plug-in hybride auto de elektrisch gereden kilometers zwaarder tellen dan de gereden kilometers op de verbrandingsmotor. Daardoor komen er lagere cijfers uit de bus dan veel automobilisten kunnen halen als ze dagelijks lange afstanden rijden.
‘Auto’s zijn niet goed gemaakt’
Natuur & Milieu legt echter de schuld bij de auto-industrie. “Vaak krijgen de bestuurders de schuld van de hoge uitstoot van plug-in hybrides, omdat zij hun auto niet opladen”, zegt Rob van Tilburg, directeur Programma’s van Natuur & Milieu. “Maar dat is maar een deel van het verhaal. De meeste auto’s zijn niet goed gemaakt. Ze hebben zwakke elektromotoren, grote vervuilende benzine- of dieselmotoren en kunnen vaak niet snelladen. Tenzij je heel behouden rijdt, schieten de werkelijke emissies omhoog. En toch kiest de overheid ervoor om de productie te stimuleren.”
Volgens Natuur & Milieu subsidieert de Nederlandse overheid plug-in hybride auto’s rijkelijk door korting te geven op de aanschafbelasting (BPM). De Volvo XC60 heeft als benzinevariant bijvoorbeeld 13.000 euro en voor de plug-in hybridevariant is dat slechts 450 euro. We hebben dit even nagekeken in de prijslijst van Volvo en zien dat voor de XC60 B5 9.274 euro aan BPM verschuldigd is en voor de XC60 Recharge T6 AWD (een plug-in hybride) 2.559 euro. Geheel andere cijfers dan Natuur & Milieu noemt.
Natuurlijk zit er wel een kern van waarheid in de bewering dat de plug-in hybride modellen meer verbruiken in de praktijk dan in de meting. Een plug-in hybride kan echter bij niet al te lange dagelijkse ritten en mits hij trouw wordt opgeladen, grotendeels op elektriciteit worden gereden en is dan wel degelijk zuinig.