De verkoop van de duurdere E5-benzine, voorheen Euro 98, is het afgelopen jaar met 20 procent gestegen. Daaruit blijkt dat Nederlanders vaker kiezen voor benzine waar minder bio-ethanol in zit omdat ze vrezen dat ethanol een slechte invloed heeft op de motor.
Dat schrijft de Telegraaf op basis van gegevens van MultiTankcard, marktleider van tankpassen in ons land. E10, met een bio-ethanol percentage van tien procent, werd een jaar geleden verplicht als vervanger van Euro 95, waar tot dan toe vijf procent bio-ethanol was bijgemengd. Het voordeel van E10 is dat de CO2-uitstoot naar beneden gaat omdat bio-ethanol is vervaardigd van natuurlijke gewassen die tijdens hun groei CO2 hebben opgenomen.
Voor oudere auto’s is bijmenging van bio-ethanol niet goed. Zo zouden aluminium onderdelen, slangen en afdichtingen worden aangetast. Daarom kozen veel automobilisten, met name de bezitters van wat oudere auto’s, ervoor om de duurdere E5-benzine te gaan tanken in plaats van E10. De verkoop van E10 daalde met vijf procent.