Hedendaagse motorolie is uitstekend voor moderne auto’s, maar vaak niet goed voor oldtimers. De constructie van oude motoren is doorgaans zodanig dat moderne motorolie moet worden vermeden.
Moderne motorolie heeft zeer goede smerende eigenschappen en dat past uitstekend bij moderne motoren met nauwe toleranties. De interval voor het verwisselen kan daardoor lang zijn, bij sommige merken tot wel 30.000 kilometer. Maar oldtimers zijn ontwikkeld in een tijd dat zulke motoroliën met hun specifieke toevoegingen, zoals het zwevend houden van vervuilingen om die in het oliefilter op te vangen, niet bestonden. Veel motoren van oldtimers hebben daarom speciale plekjes in het carter waar de vuildeeltjes zich kunnen verzamelen. Zou je in zo’n motor moderne olie gebruiken, dan worden die vuildeeltjes zwevend gehouden en kunnen ze de slijtage van de motor verhogen.
In bijgaande video van de KNAC en Dutch Car Restorers (DCR) legt Arjen Antonisse uit hoe het precies zit.
Op ons youtube-kanaal zijn nog meer leuke filmpjes te vinden van de KNAC en DCR.