Herpositionering
De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club is bijna net zo oud als de auto zelf.
Herpositionering
Eind jaren ’80 kwam de KNAC steeds meer in de financiële problemen. Lange tijd waren de racelicenties de kurk geweest waarop de KNAC dreef. Omdat de autosport ook gesubsidieerd werd, kwamen er steeds meer vragen over de besteding van de gelden.
Besloten werd KNAC te splitsen en een aparte organisatie op te rechten voor het racen: de Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF). DE KNAF werd binnen de FIA de vertegenwoordiger voor ‘Sport’ en de KNAC voor ‘Toerism’. Met het wegvallen van de inkomsten uit de licenties en subsidies werden de zorgen voor de KNAC steeds groter.
Een aparte BV werd opgericht waar alle schulden in kwamen: KNAC Services BV. De KNAC Vereniging bleef bestaan maar alle financiële stromen liepen via de BV. De BV werd gekocht door de ANWB die zich verantwoordelijk stelde voor de miljoenen schuld. Een nieuwe richting moest worden gevonden om BV en Vereniging weer bestaansrecht te geven. Deze werd gevonden in plezier in autorijden. Diensten en producten zoals verzekeringen, pechhulp, maar ook het blad De Auto werden rond dit thema gepositioneerd. Veel oldtimerliefhebbers voelden zich aangetrokken tot de KNAC en de Club maakte een nieuwe periode van bloei door. Inmiddels is de KNAC weer schuldenvrij en groeit het ledenaantal al jaren gestaag. Na een moeilijke periode kan dus worden gesproken van een geslaagde herpositionering.