Bezoekers

110457
Bezoekers vandaag : 130
Gisteren : 372

Pas op met E10 benzine in uw hobby-auto

Er zijn heel wat autoliefhebbers die een oldtimer of een youngtimer koesteren. Maar moderne brandstoffen zijn vaak niet goed voor oudere auto’s. Vooral E10 benzine, dat we voor 2020 kenden als Euro 95, kan schadelijk zijn voor een oldtimer of youngtimer vanwege de bio-ethanol in de brandstof. 

Het uitgangspunt van de E10 is natuurlijk best goed: je voegt tien procent – vrijwel CO2-neutrale – bio-ethanol aan de benzine toe, en de CO2-uitstoot daalt met tien procent. Voor een groot deel van het wagenpark is dat een prima oplossing, maar zo’n tien procent van het Nederlandse wagenpark kan in de problemen komen door het rijden op E10. Het gaat dan ruwweg om auto’s van voor de eeuwwisseling, maar van sommige merken zijn er ook daarna nog versies gebouwd die niet geschikt zijn voor E10. Als u precies wilt of uw auto geschikt is voor E10, raadpleeg dan deze website.

Octaangetal

Wat zijn nu precies de problemen waarmee oldtimers (30 jaar en ouder) en youngtimers (15 tot 30 jaar oud) te maken kunnen krijgen. Daarvoor moeten we een eeuw terug in de tijd. Motoren kregen toen een steeds hogere compressieverhouding en om te voorkomen dat het mengsel van benzine en lucht te vroeg zou verbranden (het zogenaamde detoneren of pingelen), lood aan de benzine toegevoegd om het octaangetal te verhogen.

Het lood zorgt niet alleen voor een hoger octaangetal, het beschermt en smeert ook sommige motorcomponenten. Lood is echter giftig en het beschadigt de katalysator die vanaf 1985 gefaseerd werd ingevoerd en in de jaren negentig verplicht werd. Daarom kwam er loodvrije benzine op de markt met een octaanverhogend middel (methyl-tert-butylether), maar zonder smerende en beschermende werking, die vooral oudere automotoren (in het overgrote deel van de oldtimers) nodig hebben. Soms is het mogelijk om de motor van een oldtimer aan te passen door montage van geharde klepzittingen, maar een alternatief is het toevoegen van een loodvervanger. In de KNAC-webshop is VSPe Power Plus Multishot verkrijgbaar als vervanger van lood in de benzine. Bovendien is het ook een zogenaamde ethanol-killer. 

E10

Daarmee zijn we beland bij het nieuwste probleem van moderne benzine, bio-ethanol. Daarmee kunnen niet alleen bezitters van oldtimers, maar ook de eigenaren van youngtimers te maken krijgen. En zelfs bij een moderne auto is voorzichtigheid geboden als deze langere tijd niet worden gebruikt. 

Sinds 2005 wordt bio-ethanol aan Euro 95-benzine toegevoegd. Aanvankelijk twee procent, maar al snel werd dat vijf procent. Sinds oktober 2019 is dat percentage verhoogd naar tien procent, en bij het tankstation staat op de pomp ook de vermelding E10 om dat aan te geven. Superbenzine met een octaangetal van 98 heet vanaf dat moment E5 en soms is daar ook inderdaad vijf procent bio-ethanol aan toegevoegd. Maar veel oliemaatschappijen komen tegemoet aan de vraag naar superbenzine zonder bio-ethanol. Volgens de opgave van de oliemaatschappijen zijn dat BP Ultimate, Esso Synergy Supreme+, Shell V Power, Tango Super Plus 98 en TanqYou 100+. Op de pomp staat verwarrend genoeg wel de aanduiding E5, maar die is verplicht en geeft alleen aan dat het er in mag zitten, niet dat het moet. Bij Euro 95 is die keuze er niet. 

E10 in oldtimer

Bedorven benzine

Het probleem van bio-ethanol in benzine is dat het in oudere auto’s zachte delen in het brandstofsysteem kan aantasten. We hebben het dan over rubber slangen, membranen in de benzinepomp of carburateur, pakkingen in de motor en componenten met zink erin. Bio-ethanol kan ook de aanslag die oudere benzine heeft achtergelaten oplossen en dat kan weer voor vervuiling van het systeem zorgen. 

Maar een probleem waarmee ook moderne auto’s te maken kunnen krijgen is de houdbaarheid van de E10-benzine. Bio-ethanol is een alcoholsoort en trekt water aan. Daarmee komt er dus na verloop van tijd water onderin de tank – water is immers zwaarder dan benzine – en dat kan tot roestvorming leiden. Bovendien treedt er bacterievorming op in de brandstof waardoor de kwaliteit achteruit gaat en je dus uiteindelijk bedorven benzine hebt. Wie een auto langere tijd stil wil laten staan, kan de tank het beste zo ver mogelijk vullen met benzine zonder bio-ethanol. En bij twijfel kunt u altijd nog een middeltje toevoegen aan de gevulde benzinetank zoals Tanksafe van Miller Oils, dat verkrijgbaar is in de webshop van de KNAC.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors