Het is goed om het begrip ‘pech’ eens met u te bespreken. Dit heeft namelijk meerdere betekenissen. Volgens een bekend woordenboek is hiervan sprake als je tegenslag hebt, of als er sprake is van een mankement aan je voertuig. Volgens deze uitleg zou bijvoorbeeld hagelschade aan je auto een geval van pech zijn. En dan denk je als gedupeerde al snel aan de ANWB Wegenwacht of KNAC Breakdownservice.
Alleen, in het geval van hagelschade en de gevolgen daarvan wordt er geen woordenboek geraadpleegd, maar wordt er naar de polisvoorwaarden gekeken. En in de voorwaarden van de meeste pechhulpverzekeringen staat toch echt dat alleen een mechanisch defect onder ‘pech’ valt, met soms ter verduidelijking dat een ongeval, diefstal of een andere ‘van buiten komende gebeurtenis’ niét onder dit begrip vallen.
Vandaar ook dat de mensen die deze zomer na de verwoestende hagelbuien in Italië de ANWB Alarmcentrale belden, te horen kregen dat hagelschade volgens de polisvoorwaarden niet onder pech, maar onder het begrip schade valt en zij dus hun autoverzekeraar moesten bellen. Het woord geeft het eigenlijk zelf al aan, we praten immers niet over hagelpech, maar over hagelschade.
De gedupeerden van de hagelschades belden daarop dus met hun verzekeraars, die er vervolgens voor zorgden dat de beschadigde auto’s weer terug in Nederland kwamen. Het maakte daarbij niet uit of de gedupeerde wel of niet voor hagelschade verzekerd was.
Maar daarmee waren niet meteen álle problemen opgelost*. Een flink aantal autoverzekeraars biedt ter plaatse namelijk geen standaard vervangend vervoer aan, maar alleen als de auto eenmaal terug op Nederlandse bodem gerepareerd wordt. Maar om thuis te komen moet je als gedupeerde genoegen nemen met een tweede klasse kaartje voor het openbaar vervoer…
Hoe is dit bij de KNAC geregeld? In onze voorwaarden staat dat als uw auto in het buitenland niet meer rijdbaar is door brandschade, een ongeval, hagelschade of andere van buiten komende gebeurtenissen, uw auto door uw verzekeraar naar Nederland moet worden gehaald. Er is dus géén dekking voor de repatriëring op uw pechhulppakket (Breakdownservice).
Echter, heel veel leden hebben hun auto ook bij de KNAC verzekerd. En dan regelt dezelfde alarmcentrale, op kosten van de verzekering, dat uw auto wordt teruggehaald. Mocht u elders geen vervangend vervoer geregeld hebben, dan kunt u toch aanspraak maken op de KNAC Breakdownservice, omdat wij hiervoor secundaire dekking bieden. U krijgt dan tot aan de geplande terugkeerdatum in Nederland maximaal 15 (standaardpakket) of zelfs maximaal 30 dagen (Pluspakket) een vervangende auto. Overigens biedt ook de KNAC (doorlopende) reisverzekering standaard een dekking van enkele dagen voor vervangend vervoer, mocht het eigen vervoermiddel niet meer gebruikt kunnen worden.
Samengevat: bent u lid van de KNAC mét pechhulppakket, heeft u uw auto via ons verzekerd en heeft u ook uw (doorlopende) reisverzekering bij ons ondergebracht, dan zit u eigenlijk altijd goed en hoeft u bij pech of ongeval maar één nummer te bellen om meteen alles te regelen.
Een geruststellende gedacht, nietwaar?
Kees de Regt
Manager Verzekeringen
* Ik beperk mij hier tot de schade aan auto’s. Er waren in Italië echter ook caravans, kampeerauto’s en tenten beschadigd, daarvoor gelden vaak weer andere regels. Ach, over hagelschade alleen al zou ik een lijvige column kunnen schrijven…