Porsche heeft de eerste proeffabriek geopend voor eFuel in het Chileense Punta Arenas. De openingsceremonie bestond uit het vullen van de tank van een Porsche 911 met de eerste eFuel uit de fabriek door Barbara Frenkel en Michael Steiner van de raad van bestuur van Porsche.
De proeffabriek maakt eFuel geheel CO2-neutraal voor met groene stroom uit windmolens en kooldioxide synthetische brandstof te maken. Daarmee kan een benzinemotor nagenoeg CO2-neutraal worden gemaakt. Voor de lokatie in Chili is gekozen omdat het daar zeker 270 dagen per jaar flink waait, waardoor de windturbines op volle kracht draaien.
“Porsche zet in op een dubbel-e pad: e-mobiliteit en eFuels als aanvullende technologie. Het gebruik van eFuels verlaagt de CO2-uitstoot. Kijkend naar de gehele verkeerssector moet de industriële productie van synthetische brandstoffen wereldwijd verder worden gestimuleerd. Met de eFuels-proeffabriek speelt Porsche een leidende rol in deze ontwikkeling”, aldus Barbara Frenkel, lid van de Raad van Bestuur voor Inkoop bij Porsche AG.
1,3 miljard voertuigen
“Het potentieel van eFuels is enorm. Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 1,3 miljard voertuigen met een verbrandingsmotor. Veel daarvan zullen nog tientallen jaren op de weg zijn, en eFuels bieden de eigenaren van bestaande auto’s een bijna koolstofneutraal alternatief. Als fabrikant van krachtige, efficiënte motoren beschikt Porsche over een brede knowhow op het gebied van brandstoffen,” voegt Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur voor Ontwikkeling en Onderzoek bij Porsche AG, daaraan toe.
In deze proeffase is een eFuel-productie van ongeveer 130.000 liter per jaar gepland. In eerste instantie zal de brandstof worden gebruikt in projecten zoals de Porsche Mobil 1 Supercup en in Porsche Experience Centers. Na de proeffase zal de eerste opschaling het project in Chili brengen tot een verwachte 55 miljoen liter per jaar in het midden van het decennium. Zo’n twee jaar later zal de capaciteit naar verwachting 550 miljoen liter bedragen.