Uit de uitslag van een referendum dat op 4 februari in Parijs is gehouden, blijkt dat een krappe meerderheid voor extra hoge parkeertarieven is voor zware auto’s. Daarmee lijkt het erop dat de socialistische burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo, haar zin krijgt en zware SUV’s drie keer zoveel kan rekenen voor het parkeren in de stad. Zes uur parkeren zou dan 225 euro kosten voor een SUV, of elke andere auto die meer dan 1.600 kg weegt.
Vorig jaar opende de Parijse burgemeester de aanval op de SUV’s, omdat ze volgens haar vervuilender zouden dan gewone personenauto’s en onveiliger voor voetgangers. Bovendien was zij van mening dat zulke auto’s meer ruimte in beslag nemen.
Wie de feiten bekijkt, komt al snel tot de ontdekking dat van deze bewering niets klopt. De emissienormen zijn voor kleine en grote auto’s exact hetzelfde, dus vervuilender mogen SUV’s van de wet niet zijn. Ze nemen ook niet meer ruimte in, maar zijn vaak zelfs wat korter dan de vergelijkbare stationwagens van hetzelfde automerk. En uit de crashtestresultaten van EuroNCAP blijkt niet dat grote SUV’s minder veilig zijn voor voetgangers.
42.415 voorstanders
Dan het referendum. Van de 1.374.532 stemgerechtigde Parijzenaren, kwam 5,68 procent opdagen bij de stembureaus, dat zijn 78.121 personen. Daarvan stemde 54,55 procent voor de hogere tarieven. En dat zijn 42.415 mensen. Niet echt een eclatante meerheid die het plan van harte steunt. Wat niet vreemd is als je bedenkt dat de extra hoge parkeertarieven voor zware auto’s (boven 1.600 kg) alleen gelden voor mensen die niet in Parijs wonen.
Gelukkig is de invoering van het plan nog geen gelopen race. Enkele jaren geleden poogde Duitsland een tolvignet in te voeren en daarbij de eigen bevolking te ontzien. Dat mocht niet van de EU en dus ging het plan uiteindelijk van tafel. Het zou zomaar kunnen dat de EU met dezelfde argumenten ook een streep haalt door de plannen van de Parijse burgemeester. Voorlopig worden de parkeertarieven nog niet ingevoerd, want de gemeenteraad moet zich er nog over buigen.