Elektrische auto’s zijn minder betrouwbaarder dan exemplaren met een verbrandingsmotor. Dat concludeert de Duitse TÜV op basis van de resultaten van technische keuringen van populaire elektrische auto’s. Vooral de remmen zijn vaak een zwak punt.
De TÜV analyseerde de resultaten van vier populaire elektrische auto’s van twee en drie jaar oud, de BMW i3, Renault Zoe, Smart ForTwo Electric Drive en de Tesla Model S. De Smart kwam daarbij als beste uit de bus met ernstige mankementen bij 3,5 procent van de onderzochte auto’s. Bij de BMW was dat percentage al opgelopen tot 4,7 procent, 5,7 procent van de onderzochte Renaults Zoe had mankementen en de Tesla Model S spande de kroon met mankementen aan 10,7 procent van de onderzocht auto’s. Daarmee doen de onderzochte elektrische auto’s het gemiddeld slechts dan de auto’s met verbrandingsmotor, want daarbij worden bij gemiddeld 4,7 procent van de onderzochte auto’s ernstige mankementen gevonden.
Een kenmerkend mankement bij elektrische auto’s betreft de remmen. Ze verslijten niet sneller, maar juist veel langzamer omdat veel elektrische auto’s beschikken over regeneratief remmen waardoor je de mechanische rem zelden en op sommige ritten zelfs helemaal niet gebruikt. Remmen die niet of weinig worden gebruikt hebben veel meer last van corrosie en daardoor moeten remschijven voortijdig worden vervangen. Het advies van de TÜV is om tijdens een rit toch af en toe het rempedaal te gebruiken en de remmen regelmatig te laten nakijken bij een onderhoudsbeurt.