In Europa gaat de verbrandingsmotor in 2035 in de ban, maar elders in de wereld zien autofabrikanten er nog genoeg brood in. Zo starten Renault en de Geely Group een joint venture voor de ontwikkeling en bouw van verbrandingsmotoren. Ook oliemaatschappij Aramco zou interesse hebben om daaraan mee te doen.
De Renault Group en de Geely Group kondigden de samenwerking eerder dit jaar al aan, maar nu is de joint venture ondertekend. De twee concerns willen samen tot zo’n zeven miljard euro investeren in de joint venture. De nieuwe motorentak moet een omzet generen van 15 miljard euro met zo’n 19.000 werknemers en in 17 fabrieken. Op jaarbasis zouden er vijf miljoen verbrandingsmotoren moeten worden gebouwd, die tevens kunnen worden gecombineerd met in hybride en plug-in hybride aandrijflijnen. De uitbesteding van de ontwikkeling en bouw van verbrandingsmotoren zal op middellange termijn vermoedelijk betekenen dat Renault zich ook uit die joint venture terugtrekt zodra de markt in Europa wordt gedomineerd door elektrische auto’s.
In eerste instantie gaat de joint venture motoren leveren aan Renault Group, Geely Auto, Volvo Cars, Proton, Nissan, Mitsubishi Motors en Punch in Turijn. In principe staat het aanbod van de motorfabrikant echter open voor alle geïnteresseerde bedrijven, legden Renault en Geely uit. Technisch gezien zou het mogelijk zijn om in 80 procent van alle wereldwijd benodigde verbrandingsmotoren te voorzien.