Bezoekers

096979
Bezoekers vandaag : 116
Gisteren : 385

Rijden en reizen weer duurder in 2019

De kosten van reizen en rijden gaan in 2019 opnieuw en soms flink omhoog. Niet alleen gaat het lage BTW-tarief omhoog van 6 naar 9 procent, ook aan allerlei andere ‘knoppen’ draait de overheid om meer geld binnen te halen.

Het bijtellingspercentage blijft in 2019 gelijk (22 procent) voor auto’s met een verbrandingsmotor. Voor elektrische auto’s verandert er wel wat, want de lage bijtelling van 4 procent geldt in 2019 alleen tot een bedrag van 50.000 euro. Voor elke euro daarboven bedraagt de bijtelling 22 procent. De netto bijtelling zou iets gunstiger kunnen uitpakken omdat het belastingtarief van de tweede schijf iets is verlaagd van 40,85 naar 38,10 procent. Maar dat wordt voor kopers van een nieuwe auto in 2019 in veel gevallen weer teniet gedaan door de hogere aanschafprijzen van nieuwe auto’s als gevolg van de invoering van de WLTP-meetmethode.

WLTP

De WLTP-meetmethode voor het vaststellen van de emissies en het verbruik (en de daaraan gerelateerde CO2-uitstoot) benadert veel beter de dagelijkse praktijk dan de voorheen toegepaste NEDC-meting. Dat betekent dat het gemeten verbruik en de CO2-uitstoot hoger uitvallen. In ons land is de BPM gebaseerd op de gemeten CO2-uitstoot en als er meer CO2 wordt gemeten, wordt dus ook een hogere BPM gerekend in de aanschafprijs. Bovendien wordt ook de BPM volgens een soort schijventarief berekend en de grenzen voor die schijven zijn verlaagd, zodat een auto eerder in een hogere schijf valt. Sommige auto’s worden op in 2019 duizenden euro’s duurder.

Youngtimers

Berijders van een youngtimer kunnen nog even opgelucht ademhalen, want de bijtellingsregeling voor auto’s van 15 jaar en ouder blijft gelijk. Dat wil zeggen dat je 35 procent moet bijtellen over de dagwaarde in plaats van de catalogusprijs en die is vaak erg laag. Toch ontsnappen ook youngtimerliefhebbers niet aan hogere gebruikskosten, want de motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt aangepast aan de inflatie en gaat dus met 1,2 procent omhoog. De fijnstoftoeslag voor dieselauto’s die meer dan 5 milligram fijnstof per kilometer uitstoten is met een jaar uitgesteld. Maar in 2020 wordt die toeslag van 15 procent (op de al extra hoge MRB-tarieven voor diesels) dus wel doorgevoerd. Voor de gemiddelde dieselpersonenauto die rond de 1.400 kilogram weegt komt dat dan neer op 225 euro extra per jaar.

Oldtimers

Bezitters van oldtimers die 40 jaar of ouder zijn, blijven ook in 2019 vrijgesteld van MRB. Benzineauto’s die voor 1 januari 1988 in gebruik zijn genomen maar nog geen 40 jaar oud zijn, kunnen gebruik maken van de overgangsregeling, waarbij het kwarttarief verschuldigd is van de MRB, maar er niet gereden mag worden in december, januari en februari. Deze overgangsregering stopt in 2028, want dan zijn ook auto’s uit 1988 40 jaar en ouder en dus vrijgesteld van MRB.

Verkeersboetes

De overheid voert ook een inflatiecorrectie uit op de verkeersboetes. Vreemd genoeg wordt daarbij wel een ander percentage gehanteerd dan bij de MRB, namelijk 1,7 procent. Voor te snel rijden ben je 1 tot 7 euro meer kwijt in 2019. Bij andere verkeersboetes kan de stijging nog hoger uitvallen. Reken voor bedragen 100 euro een stijging van 5 euro, boven de 100 euro zal het 10 euro zijn.

Parkeren

Uiteraard laten gemeenten zit ook niet onbetuigd bij het innen van geld van automobilisten. De parkeertarieven stijgen in veel steden, waarbij Amsterdam de koploper is, want daar kost een uur parkeren in de binnenstad straks 7,50 euro. Op andere plekken in de stad is het goedkoper, maar in het hele gebied binnen de ringweg en sommige wijken erbuiten moet je betalen. Voor parkeervergunningen ben je in Nederlandse gemeenten gemiddeld genomen 2,4 procent meer kwijt in 2019.

Openbaar vervoer

Wie prijsverhogingen denkt te omzeilen door voortaan de trein te nemen, krijgt ook de deksel op z’n neus. De BTW-verhoging van 6 naar 9 procent maakt een treinreis sowieso duurder en een kaartje in de tweede klasse gaat gemiddeld met 1,8 procent omhoog om het verschil tussen eerste en tweede klas te verkleinen. Reizen per bus of tram wordt ook duurder. Het landelijke basistarief per rit stijgt van 90 naar 96 cent.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors