De invoering van de roetfiltertest met een deeltjesteller is met een half jaar uitgesteld. Daarmee is Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat ingegaan op het verzoek van de Bovag en de Stichting Overlegorgaan APK (SP-APK) . De deeltjestest wordt nu per 1 januari 2023 verplicht en daarmee krijgen APK-keuringsstations meer tijd om de benodigde apparatuur aan te schaffen.
Aanvankelijk zou de roetfiltertest op 1 juli 2022 ingaan voor de APK van dieselauto’s die een roetfilter moeten hebben (Euro 5- en Euro 6-diesels). Dat zijn circa 1,5 miljoen auto’s in ons land. Tijdens deze test wordt niet alleen gecontroleerd of het roetfilter nog aanwezig is, maar ook of het nog goed werkt. Voor dat laatste is een deeltjesteller nodig, maar die zijn door problemen bij toeleveranciers nog niet voldoende geproduceerd. Veel bedrijven die een APK-keuring mogen uitvoeren hebben daarom nog geen deeltjesteller kunnen aanschaffen. Om te vermijden dat er te weinig keuringsstations zijn die de Euro 5- en Euro 6-diesels kunnen keuren, is besloten om de roetfiltertest met deeltjesteller pas per 1 januari 2023 in te laten gaan.