Sinds 2009 was het elk jaar groot feest in de directiekamers van de internationale veilinghuizen. Vooral op de grote veilingen van RM, Gooding en Bonhams, voorafgaande aan of tijdens het fameuze concours d’élégance op Pebble Beach bij het Californische Monterey, braken de veilingmeesters record op record bij elke afslag.
Dit jaar niet. Met een totaalbedrag van bijna 400 miljoen dollar viel de cumulatieve omzet van de grote veilinghuizen ongeveer vijf procent lager uit dan vorig jaar. Het aantal verkochte auto’s daalde met een bijna evenzo groot percentage. Mogen we daaruit concluderen dat ‘de klad’ erin zit? Zeker niet.
Vergeleken met de recente Chinese beurscrisis en het Griekse financiële gedoe eerder dit jaar valt vijf procent nog mee. Je kunt niet eens van een zachte landing spreken, hooguit van een stabilisering van de markt voor klassieke en historische automobielen. En dat is rustgevend voor iedere eigenaar van zo’n gekoesterd bezit. Je wordt niet meer opgejaagd door prijsexplosies, komt niet meer in de verleiding dan ook maar te verkopen. De liefhebberij wint het weer van financieel gewin.
Wie wel in de markt is voor een aanschaf van iets klassieks hoeft zich nu ook niet meer opgejaagd te voelen in het biedingproces. Sterker, voor sommige categorieën is het misschien wel hét moment iets bijzonders aan te schaffen. Vooroorlogse historische automobielen zijn bijvoorbeeld een beetje uit de gratie – uitzonderingen daargelaten. Juist automobielen uit de belle époque met hun chique formele koetswerk of sportieve looks en rijbeleving uit een tijd die we zelf niet hebben meegemaakt, zijn daarom misschien wel extra aantrekkelijk. Maar een waarschuwing is daarbij op zijn plaats: hoedt u voor namaak! Het aanbod van auto’s waarvan de authenticiteit niet bekend is, lijkt groter te worden. Iedereen is natuurlijk vrij om tevreden te zijn met een niet in alle opzichten originele auto of zelfs een geheel nieuw gebouwd exemplaar, zo lang de prijs daarmee maar in overeenstemming is. Maar houd er wel rekening mee dat officiële homologatie- en registratie-instanties in binnen- en buitenland inmiddels weten dat er veel deels of geheel nieuw gebouwde klassieke auto’s op de markt verschijnen. En derhalve terecht van eigenaars eisen dat ze de originaliteit van hun aanschaf of bezit kunnen bewijzen alvorens een historisch kenteken af te geven.
Ray Uiterwaal
Voorzitter