Sommigen van u kennen wellicht de ‘artikel 34 WAM-verklaring’. Om deze verklaring wordt door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW ) gevraagd als uit hun registratiesysteem blijkt dat u als onverzekerd te boek staat. Met enige regelmaat worden we benaderd door leden die hiermee voor het eerst (of opnieuw) kennis hebben gemaakt. Verzekeraars zijn verplicht om voertuigen met een kenteken in dit kentekenregistratiesysteem aan te melden als daarvoor een verzekeringsdekking is afgegeven. Maar een verzekeraar is ook verplicht om de auto af te melden als u de verzekering opzegt of schorst, of als de verzekering wordt beëindigd vanwege bijvoorbeeld het vergeten te betalen van de premie.
Namens de Belastingdienst controleert de RDW of er een verzekering aan uw kenteken is gekoppeld. De RDW int ook de boete als dat niet zo is. Als kentekenhouder bent u immers verplicht het voertuig te verzekeren en deze verzekering in stand te houden zolang het kenteken op uw naam staat. Deze plicht is gebaseerd op de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM). Waarom gaat het dan zo vaak mis en wordt er een beroep op de KNAC gedaan om zo’n verklaring af te geven?
Drie redenen. Ten eerste vermoeden wij dat er méér en intensiever wordt gecontroleerd, al dan niet als gevolg van de verbeterde automatisering bij de RDW. De boete is 400 euro en dus leuk om het begrotingstekort terug te dringen. De KNAC vindt dat als je met een voertuig rijdt, je dit voertuig ook minimaal tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekeren moet. Maar bedenk wel dat er niet wordt gecontroleerd of u nu wel of niet met uw auto rijdt. Nee, enkel het op naam hebben van een kenteken geeft al verplichtingen. Ook al ligt het voertuig uit elkaar in verband met een restauratie, is het niet de bedoeling dat er met de auto wordt gereden, of is de auto in consignatie gegeven en staat hij in de showroom van een autobedrijf: u blijft verplicht voor de auto een geldige APK en W.A.-verzekering te hebben.
Ten tweede is het tegenwoordig kinderlijk eenvoudig om online een schorsing van het kenteken aan te vragen of op te heffen. Maar hierdoor neemt de kans toe dat het vergeten wordt een geldige APK of verzekering te regelen. Maar een belangrijke reden is ook dat de kentekenhouders onwetend of slordig zijn. Zelfs als er van de RDW een brief wordt ontvangen waarin wordt gewaarschuwd dat men niet verzekerd is per een bepaalde controledatum, dan wordt er soms geen actie ondernomen. Let op: dat u zo’n brief krijgt is niet voor niets! Als u zo’n waarschuwing ontvangt, neem dan altijd direct contact op met de KNAC, want niets doen is een dure optie. Hou er overigens wél rekening mee dat verzekeraars niet staan te trappelen om auto’s met terugwerkende kracht te verzekeren. Het schorsen van het kenteken is altijd een betere optie dan het niet betalen van de premie en een slechte naam bij de verzekeraars krijgen, waardoor u alleen nog bij ‘vangnetverzekeraar’ De Vereende terecht kunt, zij het tegen torenhoge premies en na vooruitbetaling.
Verder komen we als KNAC regelmatig tegen dat men vergeet dat de schorsing van het kenteken na een jaar automatisch eindigt. Na dat jaar gaat de verzekeringsplicht dus weer in, ook als u niet met de auto rijdt. Er komt dan een moment dat u een brief krijgt van de RDW met het verzoek een door uw verzekeraar verstrekte originele art. 34 WAM-verklaring op te sturen. Anders volgt er binnen afzienbare tijd een verzoek tot het betalen van een boete.
Met deze brief in de hand, om welke reden dan ook ontvangen, neemt de verzekerde dan contact met ons op. Dan doen wij er uiteraard alles aan om zo’n WAM-verklaring te regelen. Maar de RDW en de verzekeraars controleren nauwlettend of deze verklaringen wel terecht zijn afgegeven. U voelt het al aan: hier ontstaat een spanningsveld. Verzekeraars verstrekken, nu de RDW nadrukkelijk over hun schouder meekijkt, nauwelijks meer zo’n verklaring. Er zal echt moeten worden aangetoond dat het gaat om een fout bij de verzekeraar. Het is immers (terecht) niet de bedoeling dat wanbetalers die moedwillig zonder verzekering rondrijden, dan via een achterdeur een verklaring lospeuteren om de boete te ontlopen. Maar ook eigen slordigheid of onwetendheid zonder kwade opzet kan u dus duur komen te staan.
Kees de Regt
Manager Verzekeringen