Nadat januari al de slechtste maand ooit was voor de Europese autoverkopen, is ook februari een uiterst beroerde maand geworden. ER werden 791.465 nieuwe auto’s op kenteken, 6,7 procent minder dan dezelfde maand vorig jaar. Het is daarmee de slechtste februarimaand in de EU sinds daarover cijfers worden bijgehouden, zo meldt de ACEA, de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie.
De oorzaak voor de slecht cijfers zijn de verstoringen in de toeleveringsketen, bijvoorbeeld in de chipsector. In vergelijking met januari, toen er zes procent minder auto’s werden verkocht dan en jaar eerder, is de daling nog toegenomen, en deskundigen verwachten geen verbetering. Door de Russische invasie in Oekraïne is de situatie verder verslechterd. Zo betrekken veel automerken hun kabelbomen, een vitaal onderdeel van een auto, bij Leoni en dat heeft een fabriek in Oekraïne daarvoor. Het kost tijd om voor dit onderdeel elders vervangende capaciteit te creëren.
Plussen en minnen
De vier belangrijkste automarkten hebben in februari verschillend gepresteerd, aldus de ACEA. Terwijl Italië en Frankrijk met respectievelijk 22,6% en 13% daalden, lieten Spanje en Duitsland een groei zien van respectievelijk 6,6% en 3,2%.
Bij de autofabrikanten is te zien dat niet iedereen even hard getroffen wordt. De Volkswagen Groep, marktleider in Europa, daalde met 11,5 procent en leverde 176.000 nieuwe auto’s af. De Stellantis Group – waartoe onder meer Peugeot, Fiat en Opel behoren – volgde met 151.000 auto’s, wat een daling is met 19,5 procent. Mercedes-Benz (+1,5 procent) en de BMW-groep (-1,5 procent) zagen weinig beweging veergelden bij vorig jaar.