Wie dit voorwoord vaker leest, weet dat de KNAC de automarkt vooral volgt vanuit het oogpunt van de automobilist. Toch kan het niet anders dan dat autoliefhebbers ook kijken naar wat de producenten doen. Zij maken immers datgene wat ons interesseert en fascineert: auto’s.
De komst van Chinese elektrische auto’s heeft de markt op scherp gezet. Door de overheidssubsidies en ruim voldoende arbeidskrachten kunnen de Chinezen veel goedkoper produceren dan wij in het westen kunnen. Toch zal niemand ontkennen dat het succes van bijvoorbeeld Tesla niet het gevolg is van massale subsidies. Juist de plannen voor het afbouwen van onze eigen subsidies heeft veel stof doen opwaaien. Zonder de subsidies op elektrische auto’s, laadpalen en de bijbehorende infrastructuur was de transitie naar elektrisch rijden nooit van de grond gekomen.
Op Wheels Mariënwaerdt hoorden we een toeschouwer deze problemen met leedvermaak benoemen. De vraag is of dit terecht is. De spanningen in de automarkt zijn immers voor niemand goed. De evidente problemen bij Volkswagen (en ook bij andere Duitse producenten) gaan veel banen kosten. Doordat enerzijds de Chinese vraag naar Duitse auto’s afneemt en de consument de batterijauto in Europa steeds vaker links laat liggen, groeien de problemen. Terwijl de afspraak is dat in 2035 alleen nog nieuwe zero-emissie auto’s mogen worden verkocht. Dit gaat voor consumenten een moeilijke zoektocht opleveren naar een voor hen passende auto.
Nu is de Nederlandse automarkt een tweedehands markt: nieuwe auto’s worden relatief weinig verkocht. Het toeval wil dat in de loop van komend jaar van veel Tesla’s Model 3 de lease afloopt en dat die dus als tweedehands auto beschikbaar komen. We zijn benieuwd of de particulier dan wél overstapt naar batterij-elektrisch of dat we deze auto’s ook weer massaal gaan exporteren. Voorlopig lijken de importheffingen op Chinese auto’s nog niet van de baan, wat China ertoe zou kunnen bewegen om hier in Europa auto’s te gaan bouwen. En dat zou weer kansen kunnen opleveren voor Europese autobouwers als VDL Nedcar. Zo zouden de spanningen in de automarkt nog wat moois kunnen betekenen voor ons eigen Limburg.
Enjoy your car!
Wouter Kolff
Voorzitter

Aantal verkeersdoden daalt opnieuw
Volgens het CBS lag het aantal mensen dat omkwam in het verkeer in 2024 iets lager dan een jaar eerder…