Soms lijkt het alsof liefhebbers en verzamelaars een beetje in een cirkeltje blijven rondrijden, dolgedraaid door alles wat ze van hun klassieke auto weten en de vele jaren dat ze ermee reden. Dan is het misschien tijd om eens te investeren in de relatie met onze passie voor klassieke of bijzondere auto’s. Per slot van rekening zijn we niet voor het leven getrouwd met één en hetzelfde merk of model. Het kan zelfs een uitdaging zijn op zoek te gaan naar oude liefdes van lang geleden. Maar waar zijn zij gebleven?
Meestal herinneren we ons alleen de namen nog: Simca, Panhard, Borgward, Riley of Glas. Zelfs Rover en Saab zijn alweer een tijd uit ons dagelijks leven verdwenen en binnenkort moeten we mogelijk zelfs afscheid nemen van Lancia. In de doorgeslagen euforie rond erg populaire klassiekers van dit moment verlangen we wellicht ook wel eens terug naar voormalige muurbloempjes. Een standaard vierdeursmodel van een beroemd merk bij- voorbeeld, met al zijn familiaire charmes, of – ik noem maar wat – een oud bestelwagentje. Ook dat is autohistorie, maar dan ontdaan van de status van het hebben en poseren voor de buitenwereld. Zou het onze beleving van het restaureren en rijden met auto’s die we dreigen te vergeten niet verrijken door ernaar op zoek te gaan?
Natuurlijk, het is niet altijd eenvoudig om verloren merken en modellen terug te vinden. En eenmaal opgespoord staan je geen kant-en-klare, nieuw gemaakte onderdelen of dikke pakken technische gegevens meer ter beschikking. Maar de voldoening om eens iets ánders te koesteren dan wat je dagelijks in advertenties ziet langskomen is uiteindelijk groter dan het bezit van een klassieker alleen. De nostalgische sentimenten winnen het dan van de tegenslagen om zo’n vergeten of verloren automobiel te hebben teruggevonden.
De prijzen liggen doorgaans stukken lager dan voor exotische of zeldzame automobielen. Je bewijst er bovendien de beweging om mobiel erfgoed te redden en conserveren een grote dienst mee. In gedachten zie ik het al voor me: zo’n heerlijk Franse Simca Aronde ’Plein Ciel’, een vergeten maar sportieve Riley ‘Pathfinder’ of een Borgward Isabella Coupé TS – ooit de chique van de Duitse middenklasse…
Ray Uiterwaal
Voorzitter