De Council on Clean Transportation (ICCT) constateert dat het verschil tussen het praktijkverbruik en de WLTP-waarden die autofabrikanten voor modellen opgeven steeds groter wordt. Volgens het ICCT zou in 2018 een auto gemiddeld slechts acht procent meer verbruiken dan de opgave en nu zou dat 14 procent zijn.
De ICCT stelde de verschillen vast aan de hand van verbruikscijfers van 160.000 auto’s die gebruikers op het Duitse online platform spritmonitor.de bijhouden. Duitsland is natuurlijk wel een ‘hoge snelheidsland’, dus de cijfers zijn niet representatief voor heel Europa, maar dat het verschil tussen WLTP en de dagelijkse rijpraktijk groter wordt, zal zeker in heel Europa het geval zijn. De ICCT roept de EU op om een corrrectiemechanisme in te voeren, zodat de vooruitgang die de autofabrikant hebben geboekt bij het halen van emissiedoelstellingen nauwkeurig kunnen worden beoordeeld. In november vorig maakt de EU zelf al bekend dat het de werkelijke verbruiksgegevens vanaf 1 januari 2024 zou gaan verzamelen, zie ons eerdere bericht via deze link.
Volgens het onderzoek van ICCT zijn de afwijkingen per merk vaak wel verschillend. Bij Mercedes is het verschil tussen de WLTP-meting en het praktijkverbruik elf procent, bij Volkswagen, Audi en BMW twaalf procent, maar bij Hyundai loopt het op tot 20 procent en bij Opel zelfs tot 21 procent.