De subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s was al vrijwel leeg voordat het jaar 2021 begon en nu zijn ook de subsidies voor gebruikte elektrisch auto’s op. Er is meer subsidie voor gebruikte auto’s aangevraagd dan er beschikbaar is.
Er maakten 6.750 particuliere kopers gebruik van de subsidie voor een tweedehands elektrische auto. De totale inhoud van de subsidiepot bedroeg bijna 28 miljoen euro: 14,4 miljoen voor nieuwe elektrische auto’s, 13,5 miljoen euro voor gebruikte EV’s.
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Steven van Weyenberg (D66) vind “het mooi nieuws dat zoveel mensen met dit steuntje in de rug kiezen voor elektrisch rijden”, zo meldde de NOS. Bij Natuur & Milieu zijn ze wel een beetje teleurgesteld omdat de subsidie voor particulieren al op is. “De fiscale voordelen voor zakelijke rijders gaan wel het hele jaar door”, liet woordvoerder Peter Soonius weten.
Sinds 2020 kunnen particulieren die een elektrische auto leasen of kopen subsidie aanvragen. Die regeling loopt door tot en met 2025 voor nieuwe auto’s en 2024 voor tweedehands auto’s. Particulieren konden de afgelopen twee jaar voor gebruikte auto’s 2000 euro subsidie aanvragen en voor nieuwe 4000 euro. De komende neemt de hoogte van die subsidie elk jaar een beetje af voor nieuwe auto’s. Voor gebruikte auto’s blijft de subsidie 2000 euro.