Met ingang van 2025 is het niet meer mogelijk om subsidie aan te vragen op de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Wie dit jaar nog van de subsidieregeling wil profiteren, moet niet te lang wachten. De subsidiepot is namelijk bijna leeg. Momenteel (12 november) is er nog een derde deel over; zo’n 13,5 miljoen euro.
In 2024 is het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s € 2.950. Op de aanschaf van een tweedehands elektrische auto met een oorspronkelijke cataloguswaarde van max. € 45.000 kun je een subsidie van € 2.000 krijgen.
Er is nog 8,23 miljoen euro beschikbaar om de aanschaf van gebruikte elektrische auto’s te stimuleren. Op de aanschaf van een tweedehands EV met een oorspronkelijke cataloguswaarde van €45.000 kun je een tegemoetkoming van €2.000 krijgen. Dat betekent dat er voor nog 4.115 subsidieaanvragen budget beschikbaar is.
Voorwaarden voor subsidie op een elektrische auto:
- De auto is volledig elektrisch (dus geen plug-in hybride).
- De auto is aangeschaft of de leaseovereenkomst is afgesloten door een particulier en staat als personenauto geregistreerd op het kentekenbewijs (J).
- De auto is aangeschaft of de leaseovereenkomst is afgesloten in het jaar waarin subsidie wordt aangevraagd. Voor 2024 geldt dus dat de overeenkomst op of na 1 januari 2024 afgesloten is. Ook moet er nog subsidiebudget beschikbaar zijn, want op = op.
- De auto staat minimaal 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager. Voor private lease is dit 4 jaar.
- De elektrische auto heeft een actieradius van minimaal 120 kilometer.
- De catalogusprijs van de elektrische auto is minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000.
- De subsidieregeling is alleen bedoeld voor particulieren.
Catalogusprijs: hoe zit dat?
De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van een auto inclusief btw, bpm en door de fabrikant of importeur aangebrachte opties en accessoires. Om aanspraak te maken op subsidie, moet de cataloguswaarde tussen de € 12.000 en € 45.000 liggen. Een auto met een catalogusprijs van € 47.000, waarop je bij aanschaf een korting hebt gekregen van € 3.000, komt dus niet in aanmerking voor subsidie.
Verschil consumentenprijs en catalogusprijs
Let op: Voor een aantal modellen elektrische auto’s is de catalogusprijs (‘fiscale waarde’) onder de subsidiegrens van € 45.000, maar ligt de ‘consumentenprijs’ (aanschafprijs) net boven die grens. Die auto’s komen dus wel in aanmerking voor de aanschafsubsidie. Kijk voor de modellen in het schemergebied tussen € 45.000 en € 50.000 goed naar catalogusprijs (‘fiscale waarde’) van het model en de specifieke uitvoering om te zien of je in aanmerking komt voor de aanschafsubsidie.
Catalogusprijs van een tweedehands elektrische auto
De catalogusprijs van een occasion kun je opzoeken via het kentekenregister van de RDW. Je vindt deze gegevens onder het kopje ‘fiscaal’.