Tesla topman Elon Musk heeft gezegd dat hij een fusie met andere automerken niet uitsluit. “Een vijandige overname zullen we niet doen, maar als een concurrent ons met een voorstel benaderd, valt daar over te praten”, zo uit Musk weten bij de uitreiking van de Axel Springer Awards in Berlijn. Tesla bouwt nabij Berlijn een grote fabriek waar vanaf de zomer 500.000 auto’s per jaar kunnen worden gebouwd.
Tesla heeft momenteel goede papieren om een automerk over te nemen of ermee te fuseren. Het elektrische automerk heeft een beurswaarde van 550 miljard dollar (472 miljard euro), wat de mogelijkheid biedt over via aandelen ruim te fuseren. Tesla heeft niet de liquide middelen om een ander merk te kopen. Andere grote autoconcerns hebben een aanzienlijk lagere beurswaarde. Volkswagen is circa 77 miljard euro waard, Daimler ongeveer 60 miljard en BMW rond de 44,5 miljard euro.
Dat de beurswaarde van Tesla zo hoog is, mag gerust merkwaardig worden genoemd voor een concern dat rond de 500.000 auto’s per bouwt. Ter vergelijking de Volkswagen Group bouwt meer dan tien miljoen auto’s per jaar, maar een beurswaarde die slechts 16 procent van de waarde van Tesla bedraagt.
Emissierechten
Waar de Volkswagen Group geld verdient aan de productie en verkoop van auto’s (19,3 miljard in 2019), daar heeft Tesla het veel moeilijker. Kort voor zijn optreden in Berlijn, lekte een email uit waarin Musk zijn medewerkers opriep tot kostenbesparingen. Hij wees erop dat de winst van Tesla vooral door de verkoop van emissierechten (met name aan Fiat Chrysler Automobiles) tot stand komt. Aan de kernactiviteiten zou Tesla nauwelijks wat verdienen.
“De aandeelhouders hebben een voorschot genomen op onze winstgevendheid in de toekomst. Maar als ze vinden dat dat niet gaat lukken, zal ons aandeel in elkaar zakken”, zo citeerde de tv-zender Bloomberg uit de mail van Musk. Om beter te concurreren “moeten we op onze kosten letten'”, aldus Musk. Tesla wil over drie jaar een elektrische auto van 25.000 dollar op de markt brengen.