Duitsland is met de Europese Commissie overeengekomen dat nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren ook na 2035 verkocht mogen worden als er CO2-neutrale e-fuel in wordt getankt. Daarmee is het einde van nieuwe auto’s met benzine- en dieselmotoren wel bezegeld, maar is er dus een uitzondering voor e-fuels.
De laatste maanden nam het verzet tegen het EU-plan om alleen nog maar elektrische auto’s en waterstofauto’s met brandstofcel toe te staan toe, omdat daarmee andere technieken om de CO2-uitstoot te beperken werden verboden. Meerdere landen vonden dat de EU niet op de stoel van de wetenschap moet gaan zitten.
Nu de EU de eerdere belofte inlost om snel met aanvullende wetgeving te komen die andere CO2-neutrale technieken toestaat, is er een einde gekomen aan de impasse rond het einde van de benzine- en dieselmotor.
“Dit maakt de weg vrij voor voertuigen met verbrandingsmotoren die uitsluitend CO2-neutrale brandstoffen tanken om ook na 2035 nieuw geregistreerd te worden”, zei verkeersminister Volker Wissing in Berlijn. Volgens hem zijn concrete procedurele stappen en een specifiek tijdschema bindend vastgelegd. “We willen dat het proces in de herfst van 2024 is afgerond.” Met het akkoord is volgens hem ook een belangrijk punt uit het Duitse regeerakkoord uitgevoerd.
Emissieloos
Het Europees Parlement en de EU-staten waren in oktober eigenlijk al overeengekomen dat vanaf 2035 in de EU alleen nog emissieloze nieuwe auto’s verkocht mogen worden. Voor Duitsland is het echter belangrijk dat ook na die datum nog nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verkocht kunnen worden die rijden op e-fuels.
Deze e-fuels zijn klimaatneutrale kunstmatige brandstoffen die met groene stroom worden geproduceerd. Hoewel de productie van zulke brandstoffen nu nog erg duur is en veel energie kost, verwachten bijvoorbeeld Porsche, Siemens en toeleverancier Mahle dat daar de komende jaren verandering in kan komen en dat ze veel goedkoper worden.
Alle technologie nodig
Vanuit de autobranche is met spanning op de uitspraak gewacht. Hildegard Müller, voorzitter van de VDA (Duitse branchevereniging voor de automobielindustrie) zei: “We hebben alle klimaatvriendelijke technologieën nodig om de klimaatdoelstellingen van de EU te halen. Daarom is het in het belang van het klimaat dat Berlijn en Brussel nu blijkbaar een overeenkomst hebben gevonden – met een bijbehorend tijdschema – die staat voor openheid van technologie en ook positief rekening houdt met de mogelijke bijdrage van e-fuels aan klimaatneutraal vervoer.”
Ook Ralf Diemer, directeur van de eFuel Alliance, juicht het compromis toe: “Dit helpt vooral de klimaatbescherming en daar zijn we blij om. Het feit dat Italië, Polen en andere lidstaten de Duitse regering in Brussel hebben gesteund, toont aan dat een eenzijdig technologieverbod niet alleen in Duitsland, maar ook elders kritisch wordt bekeken.” Diemer is nog wel voorzichtig met zijn enthousiasme:” Dit is een begin dat tot het gewenste resultaat kan leiden. Nu begint het echte werk, namelijk goed opletten wat de EU-Commissie inhoudelijk indient en wat er dan daadwerkelijk in de wet komt te staan.”