Door de afnemende vraag naar elektrische auto’s, verlaagt Volkswagen haar toekomstige productiecapaciteit van EV-batterijen. In plaats van de beoogde 240 gigawattuur in 2030 zet de Duitse autofabrikant nu in op 170 gigawattuur.
Hoewel elektrisch rijden nog altijd groeit, worden de hooggespannen verwachtingen getemperd door een teruglopende vraag naar EV’s. En dat is terug te zien in de plannen van grote autofabrikanten. Zo stelt Volkswagen haar plannen bij ten aanzien van de bouw van batterijfabrieken. Het oorspronkelijke ambitie was om in zes productiefaciliteiten verspreid over Europa en Noord-Amerika om 240 gigawattuur aan batterijen te produceren, maar nu zet het Duitse merk in op drie batterijfabrieken (Salzgitter, Valencia en Ontario) die samen goed zijn voor 170 gigawattuur aan batterijen in 2030.
Solide state batterij
Volkswagen kondigde bovendien aan dat het dit decennium nog wil starten met productie van solide-state batterijen. Een solide-state batterij mist de vloeibare geleider zoals in lithium-ion accu’s wel wordt gebruikt. De technologie biedt tal van voordelen en maakt een actieradius van 1.000 kilometer realistisch.
Beeld: Volkswagen.