Volvo verkoopt per direct elektrische auto’s alleen nog online. En dat betekent dat een Volvo in 2030 nog uitsluitend online te koop zal zijn, want in dat jaar zijn alle verbrandingsmotoren verdwenen bij het Zweedse merk. Alle modellen zijn dan volledig elektrisch.
Volvo gooit dus andermaal de knuppel in het hoenderhok, na eerder al de dieselmotor te hebben afgezworen en alleen nog maar hybride aandrijflijnen aan te bieden. Met onmiddellijke ingang worden de elektrische modellen van Volvo alleen nog online verkocht en tegen vaste prijzen. In 2030 gaat Volvo alleen nog elektrische auto’s verkopen en dat betekent dus dat de hele verkoop dan online gebeurt. In 2025 moet al de helft van de verkopen uit volledig elektrische auto’s bestaan.
De beslissing om in 2030 een volledig elektrisch automerk te zijn dat uitsluitend online wordt verkocht, betekent dus ook dat Volvo-dealers alleen nog servicebedrijven worden die voor voorlichting van klanten zorgen en het onderhoud en de reparaties van auto’s voor hun rekening nemen. Volvo wil daarnaast het abonnementsmodel, Care by Volvo’, fors uitbreiden.
Later vandaag onthult Volvo zijn tweede elektrische model in de 40-serie.