Alle euforische voorspellingen over milieuvriendelijke aandrijfvormen op de korte termijn ten spijt, gaat de nieuwe Europese automobiliteit pas vanaf 2021 echt van start. Dan moet de CO2-emissie van elke in ons werelddeel verkochte auto namelijk zó sterk omlaag dat autobouwers elke techniek omarmen om aan die eis te kunnen voldoen. Ook al maakt de strengere WLTP-testprocedure het extra moeilijk om die eis van 95 gram per kilometer CO2-emissie te halen, er is geen ontkomen meer aan. Dus houdt u er maar vast rekening mee dat vanaf 2021 de elektrische auto zal doorbreken in de verkoopstatistieken.
Toch zal van een totale verovering van de automarkt door EV’s geen sprake zijn, hoezeer sommige groeperingen en organisaties dat ook nastreven of zelfs eisen. Ondanks de in ons land al behoorlijk breed uitgerolde laadinfrastructuur ligt de algemene beschikbaarheid van duurzame elektriciteit nog ver in het verschiet en mist het onderliggende netwerk voldoende capaciteit. Daarom staat automobiliteit het komende decennium in het teken van een brede energiemix. De benzinemotor, zeker in hybridemodellen, gaat niet meteen verdwijnen en zelfs de diesel zal nog een bijdrage leveren aan CO2-reductie. Maar er komen ook nieuwe aandrijfsystemen bij. Enkele, vooral Aziatische autobouwers hebben met hun eerste waterstof-/brandstofcelmodellen al een concreet voorschot op de toekomst genomen. Want met door zonne-energie geproduceerde waterstof biedt de brandstofcelauto meer mobiliteit dan een batterij-EV.
Lang zal het daarom niet duren voordat de waterstof-/brandstofcelauto ook in Europa een vaste plaats verovert, met name voor zwaar transport en auto’s die lange afstanden afleggen. Recente initiatieven om de kostbare infrastructuur voor het tanken van waterstof aan te leggen zijn een duidelijke indicatie voor die ontwikkeling. Oók in Nederland, want nadat Shell nog maar kort geleden beloofde zich ook op elektrisch laden te richten gaat het nu ook waterstoftankstations aanleggen en dat voorbeeld zal ongetwijfeld snel gevolgd worden. Zo gaat zich de komende tien jaar een interessante, uitgebalanceerde energiemix voor de automobiliteit ontwikkelen.
Wouter Kolff
Voorzitter