De motorrijtuigenbelasting voor dieselauto’s van 15 jaar en ouder gaat per 1 januari 2020 met 15 procent omhoog. Het gaat om een extra belasting op auto’s die niet zijn voorzien van een roetfilter en daarom teveel fijnstof uitstoten. De overheid wil de oudere diesels daarmee van de weg krijgen, want uit onderzoek van de TU Delft is gebleken dat diesels zonder roetfilter verantwoordelijk zijn voor de helft van alle fijnstofuitstoot van personenauto’s. Ook zouden ze verantwoordelijk zijn voor ruim eenderde van de stikstofuitstoot van alle personenauto’s, aldus vervoersdeskundige Anne Annema van de TU Delft.
Vorige week maakte Amsterdam bekend dat de milieuzone in de stad aanzienlijk wordt aangescherpt. Vanaf najaar 2020 mogen er alleen nog maar auto’s de stad die minstens voldoen aan de Euro 4-emissienorm. In Amsterdam rijden zo’n 8.000 oude dieselauto’s. de stad voert eind volgend jaar ook een sloopregeling in (tussen de 500 en 2.000 euro per ingeleverde auto) om deze oude diesels van de weg te krijgen. (Bron: Autovisie)