De wereldwijde verkopen van het automerk Daihatsu, dat in ons land al meer dan tien jaar niet meer te koop is, zijn door moederconcern Toyota stopgezet. Dit naar aanleiding van het sjoemelen met crashtests bij meerdere modellen.
Uit een grootschalig onderzoek door een onafhankelijke instantie sinds april van dit jaar, is gebleken dat bij 64 modellen 174 ‘onregelmatigheden’ zijn geconstateerd. Het onderzoek werd gestart nadat de directie van Daihatsu bekend maakte dat er mogelijk onjuiste gegevens zouden zijn gecommuniceerd over de resultaten van een zijwaartse crashtest. Het Japanse ministerie van Transport is een officieel onderzoek gestart op het hoofdkwartier van Daihatsu in Osaka.
Volgens de eerste resultaten van het onderzoek gaat het om de vervalsing van crashtestresultaten van 88.000 verkochte voertuigen. In de meeste gevallen gaat het om auto’s die na 2014 zijn verkocht en dus niet in Europa zijn geleverd. Maar er zouden ook modellen bij zijn die al in 1989 werden verkocht.
De meeste van deze voertuigen zijn zogenaamde ‘kei-cars’, zeer kleine modellen met een kleine motor die vrijwel uitsluitend in Japan worden verkocht en goed zijn voor bijna een derde van alle verkopen. Het gaat dan niet alleen om de Daihatsu Mira, maar ook om de Toyota Pixis Joy en de Mazda Bongo die door Daihatsu voor Toyota en Mazda worden gebouwd.
Moedernconcern Toyota heeft inmiddels een ‘fundamentele hervorming’ aangekondigd bij Daihatsu. Er komt een herziening van de organisatie en de bedrijfsprocessen en ook het management zal vervangen worden.