De laatste jaren worden motoren qua inhoud steeds kleiner en het aantal cilinders neemt af. En uiteindelijk lijkt de elektrische auto de beste kansen te hebben om de verbrandingsmotor op te volgen. Maar Yamaha en Toyota willen de verbrandingsmotor laten voortleven, maar dan op milieuvriendelijke waterstof en niet op benzine. De eerste vijfliter V8 op waterstof is nu klaar!
De opdracht om een waterstof-V8 te bouwen, kwam van Toyota – eigenlijk Lexus – die werd verstrekt aan Yamaha om de vijfliter V8-motor zo aan te passen dat deze op waterstof kan draaien in plaats van benzine. Verbrandingsmotoren op waterstof zijn niet nieuw, want BMW experimenteerde er lang mee in de 7-serie. Maar het project werd uiteindelijk gestaakt.
Yamaha monteerde op de V8-motor een nieuw injectiesysteem voor waterstofgas, een aangepaste cilinderkop en een nieuw inlaatspruitstuk. Daarmee levert de V8 uit de Lexus 25 pk in, maar er blijven er 450 over. Wat de verdere plannen met de waterstof-verbrandingsmotor zijn is nog onbekend. Maar dat de verbrandingsmotor wat Toyota en Yamaha betreft niet te snel moet worden afgeschreven, mag wel duidelijk zijn.