Heel af en toe komen we ze nog tegen: auto’s of motoren met een ZZ-kenteken (‘Zeer Zeldzaam’). Helaas hebben de eigenaren hiervan vaak niet door dat dit kenteken door de tijd achterhaald is en dat zij bij bijvoorbeeld een ongeval of verkeerscontrole ernstig in de problemen kunnen komen. Het is een materie waar de laatste jaren al wel vaker over is geschreven, maar waarschijnlijk door onkunde of misplaatste nostalgie blijft men maar met zo’n ZZ-kenteken rondrijden. Terwijl omzetten op een ‘normaal’ kenteken zo eenvoudig is.
Eerst even terug naar een grijs verleden, toen het verstrekken van een ZZ-nummer nog de gewoonste zaak van de wereld was. Als je een veteraan of oldtimer bij de RDW aanbood voor een kentekenkeuring was het normaal dat er een ZZ-kenteken werd verstrekt. Je voertuig was immers zeer zeldzaam, dus ZZ. Dit kenteken had echter wél beperkingen. Op het kentekenbewijs staat bijvoorbeeld vermeld dat je er niet mee mag rijden als het voeren van verlichting noodzakelijk is. Deze beperking staat er altijd op wanneer het voertuig niet is voorzien van elektrische verlichting, of slechts van een carbidlamp. Op elk ZZ-kenteken stond c.q. staat óók dat rijden met het voertuig alleen mag als er een ontheffing is verleend. Zoals wanneer je een (KNAC-)rally rijdt waarvoor de organisatie bij de gemeente een ontheffing heeft aangevraagd. Keerzijde van de medaille is echter dat je met ZZ-kenteken zelfs niet even in je eigen straat op-en-neer mag rijden. Hiervoor is immers geen officiële vergunning verstrekt! In dat geval is het kentekenbewijs ongeldig en kun je dus ook geen aanspraak maken op je verzekering. Natuurlijk, zolang er niets gebeurt en ‘oom agent’ je niet van de straat plukt is er weinig aan de hand. Maar je zult maar een aanrijding of ander ongeval krijgen waarbij er (letsel)schade is. Je loopt dan de kans dat je verzekeringsmaatschappij geen dekking biedt en jijzelf voor alle kosten moet opdraaien.
De ‘die-hards’ die blijven volharden in het gebruiken van een ZZ-kenteken, terwijl dit eigenlijk niet nodig is, maken het ook voor de organisatoren van rally’s en ritten erg moeilijk. Ondanks het feit dat er misschien maar twee auto’s met ZZ-kenteken meerijden dient de organisatie dan in elke(!) gemeente die de rally aandoet een evenementenvergunning aan te vragen. Dat is op zich al een hele klus, maar het heeft ook financiële gevolgen, want 50 tot 100 euro aan legeskosten per gemeente is tegenwoordig heel gewoon. Daarbij komen dan ook nog de verschillende eisen per gemeente. Bij de één mogen er geen bordjes in de berm worden geplaatst en moeten de routeborden aan een boom of lantaarn- paal bevestigd worden, terwijl dat bij de volgende gemeente juist weer niet is toegestaan. U begrijpt: de organisatoren van rally’s en ritten staan absoluut niet te springen om deelnemers met ZZ-kentekens.
Uit gesprekken met ‘ZZ-eigenaren’ bleek dat men vaak geen idee heeft van de nadelen en dat het echt verstandig is om het kenteken om te wisselen voor een normaal kenteken. Tegenwoordig is dat betaalbaar en eenvoudig: gewoon even met je auto of motor naar een keuringsstation van de RDW. Zeker weten dat je daarna met een aanmerkelijk rustiger gevoel kan – en mag – rijden.
Kees de Regt
Manager Verzekeringen
BRON: een artikel dat (de helaas in 2014 overleden) Willem Pol heeft geschreven in het clubblad van de Veteraan Motoren Club (VMC). Met dank aan W. Posthumus Meyjes en H. Slot.